Τα μαθηματικά και η μουσική είναι δυο επιστήμες που έχουν πολύ μεγάλη σχέση μεταξύ τους. Από την αρχαιότητα ακόμη οι δύο τέχνες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και η αλληλεπίδραση αυτή φτάνει ως τις μέρες μας...
Η ιδέα της σύνδεσης των μαθηματικών και της μουσικής
γεννήθηκε πριν από 26 ολόκληρους αιώνες στην αρχαία Ελλάδα από τον Πυθαγόρα,
μαθηματικό και ιδρυτή της πυθαγόρειας σχολής σκέψης. Ο φιλόσοφος γνώριζε πολύ
καλά τη σχέση της μουσικής με τους αριθμούς.
Οι ειδικοί ερευνητές θεωρούν ότι το πιθανότερο είναι πως ο
ίδιος και οι μαθητές του εντρύφησαν στη σχέση της μουσικής και των αριθμών
μελετώντας το αρχαίο όργανο μονόχορδο, ένα όργανο με μία χορδή και ένα κινητό
καβαλάρη που διαιρούσε τη χορδή επιτρέποντας μόνο ένα τμήμα της να ταλαντώνεται
που από αρκετούς μελετητές τοποθετείται στην οικογένεια του λαούτου δηλαδή με
βραχίονα, χέρι.
Το μονόχορδο χρησιμοποιήθηκε για τον καθορισμό των
μαθηματικών σχέσεων των μουσικών ήχων.
Ονομάζονταν και "Πυθαγόρειος κανών" γιατί απέδιδαν
την εφεύρεσή του στον Πυθαγόρα.
Πώς πειραματίστηκαν οι Πυθαγόρειοι στο μονόχορδο για την
ανάδειξη των σχέσεων μαθηματικών και μουσικής;
Αν μειώσουμε το μήκος μιας χορδής ακριβώς στο μισό, τότε ο ήχος που παράγεται
είναι ακριβώς μία οκτάβα υψηλότερος (μία οκτάβα είναι ένα ντο, ρε, μι, φα, σολ,
λα, σι, ντο) - μας δίνει, δηλαδή, ένα ντο πιο πάνω.
Αν μειώσουμε το μήκος της χορδής κατά 1/3, τότε τα 2/3 της
χορδής που απομένουν μας δίνουν τη διαφορά της πέμπτης (δηλαδή από το ντο στο
λα).
Κι αν μειώσουμε το μήκος κατά 1/4, τότε τα 3/4 που απομένουν
μας δίνουν τη διαφορά της τετάρτης (από το ντο στο σολ). Ήταν ξεκάθαρο, λοιπόν,
σ’ αυτό το επίπεδο της παρατήρησης ότι τα μαθηματικά "κυβερνούν" τη
μουσική.
Το γεγονός ότι από τους ήχους αυτών των διαφορών
δημιουργείται ένα ευχάριστο συναίσθημα στον ακροατή, οδήγησε τους Πυθαγορείους
στο συμπέρασμα ότι οι ακέραιοι και τα κλάσματα ελέγχουν όχι μόνο τον άψυχο αλλά
και τον έμψυχο κόσμο μέσω της μουσικής.
Στις αρχές της αρμονίας των Πυθαγορείων βασίστηκε η
ευρωπαϊκή μουσική μέχρι, τουλάχιστον, τη στιγμή που ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ,
μέσω της σύνθεσής του "Καλοσυγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο" πρότεινε την
υποδιαίρεση της οκτάβας σε δώδεκα ημιτόνια - κάτι, παρεμπιπτόντως, που είχε
προτείνει δύο χιλιάδες χρόνια πριν από τον Μπαχ ο Αριστόξενος, όμως δεν
εισακούστηκε.
Ο Αριστόξενος, νεότερος του Πυθαγόρα (περί το 375 π.Χ.)
υπήρξε φιλόσοφος και σημαντικότατος θεωρητικός της μουσικής και του δόθηκε
μάλιστα η ονομασία «ο Μουσικός». Η μέθοδός του ήταν κυρίως εμπειρική. Το
σύστημα διδασκαλίας του βασίζεται σε αντίθεση με τον Πυθαγόρα, στην ικανότητα
του αυτιού να αντιλαμβάνεται την αρμονική σχέση των μουσικών τόνων. Δεν ερευνά
τις αριθμητικές σχέσεις μέσα στην οκτάβα, όμως καθορίζει τον ολόκληρο και τον
μισό τόνο και κατασκευάζει μια κλίμακα με βάση το ένα δωδέκατο του τόνου.
Ο Ευκλείδης από την άλλη, έχει μια γεωμετρική πρόταση για τα
μουσικά διαστήματα. Θεωρεί ότι αντιστοιχούν σε ευθείες γραμμές, με μία όμως
διαφορά: ενώ οι ευθείες γραμμές που παράγονται ως αριθμοί, ορίζονται με δύο
γράμματα ένα στην αρχή και ένα στο τέλος τους, τα μουσικά διαστήματα δηλώνονται
με ένα γράμμα.
Στη σημερινή πραγματικότητα, τόσο η μουσική θεωρία, όσο και
η μουσική πράξη, ερμηνεύονται με φυσικούς νόμους, που με τη σειρά τους
διατυπώνονται με μαθηματικές σχέσεις.
Βικτώρια Φίσα Τζιουμάκη (γ3)



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου