Η σχέση της μουσικής με την πολιτική μπορεί να αναλυθεί με δύο προσεγγίσεις. Αυτές έχουν να κάνουν με το ξεχωριστό τρόπο με τον οποίο η μουσική μπορεί να σχετίζεται με την πολιτική.
Η πρώτη αφορά στο λειτουργικό ρόλο που μπορεί να έχει αυτή
όταν χρησιμοποιείται για πολιτικούς σκοπούς (πολλές φορές και εν αγνοία του
συνθέτη).
Η δεύτερη αφορά στο συνειδητό (από τη μεριά του
συνθέτη) πολιτικό περιεχόμενο που προσδίδει στο μουσικό του δημιούργημα.
Ένα γνωστό παράδειγμα στην πρώτη περίπτωση είναι η χρήση της
μουσικής του L.v. Beethoven από τους οπαδούς του ναζισμού ως ιδεολογικά
ταυτόσημης με αυτούς , χωρίς ούτε η πρόθεση του συνθέτη, ούτε το περιεχόμενο
των έργων του να έχουν την οποιαδήποτε σχέση μ ’αυτούς, ενώ χρονικά τους
χωρίζει περισσότερο από ένας αιώνας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για τη δεύτερη περίπτωση είναι
ο Μίκης Θεοδωράκης που αποτελεί έναν από τους πιο πολιτικοποιημένους συνθέτες
τις εποχής μας. Είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες
μουσικοσυνθέτες ενώ παράλληλα διετέλεσε 4 φορές βουλευτής του ελληνικού
κοινοβουλίου και ακτιβιστής, τιμημένος με το Βραβείο Ειρήνης Λένιν (1983).
Βικτώρια Φίσα Τζιουμάκη (γ3)


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου